Hoe wandelen werkt tegen stress

Lopen is een fantastische manier om stress te verlichten. Het veroorzaakt de afgifte van endorfines, een hormoon dat pijn vermindert en ontspanning stimuleert. Studies hebben ook aangetoond dat hogere niveaus van endorfines worden geassocieerd met een groter gevoel van welzijn en kalmte. Naast het verminderen van stress, kan lopen ook de bloeddruk en cholesterol verlagen.

Wandelen vermindert stress

Lopen is een fantastische manier om stress en angst te verminderen. Wandelen brengt endorfines vrij in je lichaam, die fungeren als analgetica en sedativa. Ze worden geproduceerd door chemicaliƫn die neurotransmitters in je hersenen en ruggenmerg worden genoemd en worden door het hele lichaam vrijgegeven. Er wordt aangenomen dat lopen stress vermindert door het parasympathische zenuwstelsel in de hersenen te activeren. Met dit systeem kunt u ontspannen en genieten van het leven.

Lopen verlaagt de bloeddruk

Lopen heeft veel voordelen en is een effectieve manier om uw hart gezond te houden. Een recente studie toonde aan dat mensen die dagelijks minstens 40 minuten lopen een lagere bloeddruk hadden. Een ander onderzoek wees uit dat lopen de bloeddruk bij zwaarlijvige individuen kan verlagen.

Walking verlaagt cholesterol

Wandelen heeft veel gezondheidsvoordelen. Een recente studie van de Universiteit van Warwick vond een verband tussen wandelen en een lagere BMI. In feite hebben degenen die veel lopen de neiging om een normale BMI te hebben. Regelmatig lopen vermindert ook de bloeddruk en cholesterol.

Wandelen verbetert alertheid

Recent onderzoek heeft aangetoond dat buiten lopen alertheid tegen stress kan verbeteren. Onderzoekers van de Stanford University vergeleken de effecten van wandelen in stedelijke en natuurparkomgevingen. De resultaten toonden een significant verschil in stemming en mentale scherpte.

Wandelen verbetert de concentratie

Studies hebben aangetoond dat het buitenlopen van de concentratie verbetert en de hersenen nieuwe opwekt. Het vermindert ook de cortisolspiegels, verbetert het functioneren van de hersenen en verbetert de stemming. De oefening helpt de bloedstroom naar de hersenen te verhogen.

Scroll to Top